Artyści

DANIEL STABRAWA S K R Z Y P C E

Skrzypek i dyrygent, pierwszy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich. Laureat wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów, m.in. Premio Paganini w Genui (1978). W 1979 został koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. W 1983 dołączył do zespołu Filharmoników Berlińskich. Po trzech latach decyzją dyrygenta Herberta von Karajana został jednym z trzech koncertmistrzów Filharmoników Berlińskich. Od tamtej pory występował również jako solista w projektach wielu europejskich orkiestr. Stabrawa aktywnie udzielał się jako kierownik i dyrygent Capella Bydgostiensis przy Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Współpracował z wieloma muzycznymi osobistościami, jak np. Nigel Kennedy czy Krzysztof Penderecki. Gra m.in. na oryginalnych skrzypcach Stradivariusa.

ELŻBIETA STĘPIEŃ-STABRAWA

Stabrawa

F O R T E P I A N

Studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie u prof. Ireny Sijałowej-Vogel. Od 1983 roku mieszka w Berlinie. Swój warsztat pianistyczny doskonaliła w Rzymie u prof. Vincenzo Vitale’go. Przed wyjazdem do Berlina, była docentem krakowskiej Akademii Muzycznej. Koncertuje na całym świecie, skupiając się na sonatach oraz promując m.in. muzykę Karola Szymanowskiego.

ZDZISŁAW ŁAPIŃSKI

W I O L O N C Z E L A

Profesor i Kierownik Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończył krakowską Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie H. Zarzyckiego. Przez rok studiował w Yale University pod kierunkiem prof. Aldo Parisota. Laureat wielu nagród, m.in. Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych w Evian (1978), Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej we Florencji (1979). Był I wiolonczelistą orkiestry kameralnej „Capella Cracoviensis” (1979-1981), koncertmistrzem Orkiestry PRiTV w Krakowie (1981-1989) oraz koncertmistrzem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1989-2013). Od 2012 jest Rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie.

ROBY LAKATOSLAKATOS S K R Z Y P C E

Urodzony w 1965 w rodzinie legendarnych cygańskich skrzypków. Od dziecka grał w zespole cygańskim. Studiował w Budapeszcie w Konserwatorium Béla Bartók, gdzie zdobył nagrodę jako klasyczny skrzypek w 1984 roku. W latach 1986-1996 występował wraz ze swoim zespołem w «Les Atéliers de la grande Ille» w Brukseli. Współpracował z Vadimem Repinem i Stéphanem Grappellim. Jego gra była podziwiana przez by Sir Yehudi Menuhina, który często odwiedzał klub w Brukseli właśnie po to, żeby posłuchać Lakatosa. W marcu 2004 roku Roby Lakatos wystąpił z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną podczas festiwalu “Genius of the Violin” razem z Maximem Vengerovem. Roby Lakatos jest uznawany nie tylko za wirtuoza, ale również za magika o wyjątkowej technice gry i niepowtarzalnym stylu, który porusza wielu. To wyjątkowy muzyk, który gra muzykę klasyczną, jazz, typowy cygański i węgierski folk, definiując każdy z tych gatunków na nowo. Występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Europie i na świecie. Współpracował z najwybitniejszymi jazzmanami, takimi jak Herbie Hancock, Quincy Jones, czy Stéphane Grappelli.

HAASROLF HAAS S K R Z Y P C E

W jego koncertach przeplatają się elementy muzyki klasycznej i popularnej, tworząc nową jakość. Podczas gry na skrzypcach stara się utrzymywać jak najlepszy kontakt z publiką, przekazać słuchaczom jak najwięcej emocji. Wielką wagę przykłada do ekspresji podczas tworzenia muzyki oraz do popularyzacji sztuki i muzyki klasycznej. Doskonalił umiejętności gry na skrzypcach pod opieką prof. Sally O’Reilly na Uniwersytecie w Minnesocie oraz u prof. Yaira Klessa w Europie. Ważniejsze występy i koncerty: solista w St. Paul Chamber Orchestra, solista w Georgian Ballet („Duo Concertant” Igora Strawińskiego), tournée po Europie („Koncert wiolonczelowy” Albana Berga), współpraca z Kaiją Saariaho w Santa Fe, koncerty prezentujące jej kompozycje. Obecnie prowadzi zespół Nocturnal Unit, w skład którego wchodzą jego trzy kuzynki i siostra. Zespół tworzy muzykę inspirowaną Hip Hopem i Hardcore Punkiem. Wydał już swoją pierwszą pełną płytę.

AOKIMIKI AOKI F O R T E P I A N

Ukończyła Indiana University, Yale oraz Wyższą Szkołę Muzyki i Teatru w Hamburgu. Jej głównymi nauczycielami byli Roshan Magub, James Gibb, Reiko Neriki, György Sebök, Boris Berman i Evgeni Koroliov. Łączy w swojej karierze występy w solowych recitalach oraz koncertach muzyki kameralnej z pracą z młodymi muzykami jako nauczyciel uniwersytecki. Zadebiutowała w London Royal Festival Hall w wieku 12 lat i od tamtej pory występuje na scenach na całym świecie. Najważniejsze koncerty i występy w ostatnim czasie: tournée po Japonii ze skrzypkiem Andreyem Baranovem, występ w filharmonii w Petersburgu, Festiwal Muzyki Kameralnej w Kopenhadze, Festival Menuhina w Gstaad. Koncertowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, w tym: St. Martin-in-the Fields, St. John’s Smith Square, The Royal Festival Hall, The Barbican centre (Anglia), Laeizhalle (Niemcy), Munetsugu Hall, Philia Hall (Japonia), Wiener-Saal, Großer Saal des Mozarteums (Austria). Brała udział w najbardziej poważanych festiwalach muzycznych, między innymi: Festspiele Mecklenburg Vorpommern, Salzburger Festspiele, Rheingau Festival (Niemcy), Great Lakes Chamber Music Festival (USA), Tembi Festival (Inodnezja). Światowej sławy skrzypek Itzhak Perlman zaprosił ją na swój Festiwal Muzyki Kameralnej na Long Island w USA.

BERGER JULIUS BERGER W I O L O N C Z E L A

Julius Berger uznawany jest za jednego z najwybitniejszych wiolonczelistów na świecie. Od 1992 roku prowadzi klasę na Letniej Akademii Mozarteum w Salzburgu, a od 2000 roku naucza w Augsburgu i Monachium, przykładając wielką wagę do promocji młodych talentów. Jego twórczość w dużej mierze skupia się na propagowaniu dzieł Luigi Bocceriniego, Paula Hindemitha, Ernsta Blocha, Maxa Brucha, Richarda Straussa, Roberta Schumanna i Edwarda Elgara, a także takich współczesnych artystów jak John Cage, Toshio Hosokawa i Sofia Gubaidulina. Występował z wieloma sławnymi i wybitnymi artystami oraz z orkiestrami symfonicznymi. Prowadzi międzynarodowy konkurs Leopolda Mozarta w Augsburgu oraz jest jurorem w wielu konkursach międzynarodowych (m.in. w Salzburgu, Monachium i w Warszawie). Jego gra charakteryzuje się niezwykłą pasją i wrażliwością, gdyż Berger całkowicie zestraja się ze swoim instrumentem. Jest również znany ze swoich zaskakujących interpretacji. Julius Berger grał na wiolonczeli Stradivariusa, która niegdyś należała do Luigi Boccheringiego oraz Gaspara Cassado. Obecnie gra na wiolonczeli wykonanej przez Giovanniego Battistę Rogeri w 1723 roku.

PERŁOWSKISEBASTIAN PERŁOWSKI D Y R Y G E N T

Jest dyrygentem, kompozytorem i aranżerem. Ukończył z wyróżnieniem wydziały Dyrygentury Symfoniczno – Operowej w klasie prof. Jana Wincentego Hawela oraz Kompozycji adt. Dariusza Janusa w Instytucie Jazzu na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2002-2003 prowadził w Krakowie własną Orkiestrę Smyczkową oraz Małą Orkiestrę Symfoniczną. Od roku 2001 przez pięć lat był dyrygentem krakowsko-katowickiego Big-Bandu pod nazwą „Perła Big-Band”, z którym zdobył liczne nagrody. Był ponadto założycielem dwóch orkiestr symfonicznych: orkiestry „Sinfonietta Silesiana” oraz „Polskiej Symfonicznej Orkiestry Filmowej”, z którą wystąpił dnia 2 kwietnia 2009 pod „oknem papieskim” w IV rocznicę śmierci Jana Pawła II.Jako dyrygent dokonał 2 światowych premier utworów (Musical : „Mały Lord” – Stewen Markwick – Opera Krakowska oraz „Waterfalls” – Terie Rypdal – Festiwal Jazztopad 2009), a także 1 europejską premierę (Opera : „Yerma” – Paul Bowles – Opera Krakowska). Dyrygował wieloma orkiestrami filharmonicznymi, a w roku 2010 podjął stałą współpracę z Operą Krakowską. Artysta działa czynnie jako kompozytor, aranżer i dyrygent na scenie klasycznej, jazzowej oraz rozrywkowej. Obecnie jest również wykładowcą w Instytucie Jazzu na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2012 objął kierownictwo muzyczne musicalu „Tarzan” dla Gliwickiego Teatru Muzycznego. Jest to jedna z największych produkcji musicalowych w Polsce oparta na adaptacji filmowego animowanego megahitu Disneya z 1999 roku do którego muzykę i słowa napisał Phil Collins.

ORKIESTRAOrkiestra Akademii Beethovenowskiej

Utworzona w 2003 roku orkiestra składa się z najbardziej uzdolnionych młodych muzyków w Polsce, stanowiąc zarazem najmłodszy zespół symfoniczny w Polsce. Debiutowała w Warszawie na Festiwalu Beethovenowskim, a występ ten otworzył młodym muzykom drogę do kariery. Orkiestrę tworzą najlepsi studenci i absolwenci europejskich szkół muzycznych takich jak: Akademia Muzyczna w Krakowie, Hochschule Für Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz. Akademia Beethovenowska pracuje pod dyrekcją wybitnych dyrygentów – Krzysztofa Pendereckiego, Gabriela Chmury, Michała Dworzyńskiego, Michała Nesterowicza, Macieja Tworka, Pawła Przytockiego, Marka Pijarowskiego, Łukasza Borowicza, Fausto Nardiego, Alexandra Geluka oraz współpracuje z solistami młodego pokolenia – Łukaszem Długoszem, So-Ock Kim, Bartoszem Koziakiem, Katarzyną Dudą, Iwoną Sobotką, Małgorzatą Pańko, Rafałem Bartmińskim, Alexandrem Kobrinem, Wibi Soerjadim i innymi. Zespół może poszczycić się bogatym repertuarem: kameralnym, symfonicznym oraz wokalno-oratoryjnym. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej wydała dotychczas osiem płyt, a za jeden z albumów („Siedem Pieśni Marii”) wykonawcy otrzymali Platynową Płytę. Obecnie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej koncertuje w kraju i za granicą, realizując tournée promujące zapomnianą polską muzykę w cyklu pt. „Jeszcze polska muzyka…”